Παιδαγωγική των Ψηφιακών Τεχνών ΙΙ: Τέχνες και Τεχνολογία στην Εκπαίδευση

Κωδικός μαθήματος
06ΕΠΚΕ0 1-ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Ψηφιακές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί φυσική συνέχεια και εξέλιξη του μαθήματος Παιδαγωγική των Ψηφιακών Τεχνών Ι, Τέχνες και Τεχνολογία στην Εκπαίδευση, Στοχεύει στην εμβάθυνση των παιδαγωγικών εννοιών και σκοπών και στην επίτευξή τους μέσα από τις ψηφιακές τέχνες, αλλά και στην εφαρμογή των σύγχρονων ψηφιακών τεχνών σε ένα εύρος περιβαλλόντων τυπικής (π.χ. σχολείο) μη τυπικής και άτυπης μάθησης (π.χ. χώρους πολιτισμού) και την καλλιέργεια μιας ποικιλίας αντίστοιχων δεξιοτήτων. Τέλος, οι φοιτητές/τριες γνωρίζουν ένα πλήθος παραδειγμάτων περίπτωσης και καλούνται να μελετήσουν, να αναλύσουν και να σχεδιάζουν σύγχρονες ψηφιακές εμπειρίες μάθησης. 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • προσδιορίζουν την εκπαίδευση του 21ου αιώνα και τις ψηφιακές τεχνολογίες, αξιοποιώντας τις κατηγοριοποιήσεις των ψηφιακών τεχνών
  • συνδυάζουν τις νέες παιδαγωγικές στρατηγικές και τις ψηφιακές τεχνολογίες μάθησης, αξιοποιώντας εκπαιδευτικά εργαλεία και περιβάλλοντα για τη διδασκαλία των ψηφιακών τεχνών
  • κατατάσσουν ή και να δημιουργούν εκπαιδευτικούς πόρους
  • αναπτύσσουν μαθησιακούς σχεδιασμούς με χρήση ψηφιακών εργαλείων, όπως εκπαιδευτικά σενάρια, σχέδια μαθημάτων και μικρο-διδασκαλίες
  • αξιοποιούν εφαρμογές του Ιστού 2.0 και των ανοικτών και δημιουργικών τάξεων για την εκπόνηση σχεδίων μαθημάτων ή μαθησιακών αντικειμένων
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εκπαίδευση του 21ου αιώνα και ψηφιακές τεχνολογίες- Ψηφιακές τεχνολογίες στην καλλιτεχνική εκπαίδευση- Σύγχρονες θεωρήσεις και καλλιτεχνική εκπαίδευση (Μιντιακή τέχνη και Μιντιακός γραμματισμός) Ι

  2. Σύγχρονες θεωρήσεις και καλλιτεχνική εκπαίδευση (Μιντιακή τέχνη και Μιντιακός γραμματισμός) ΙΙ -Συμπερίληψη της τεχνολογίας στα μαθήματα των τεχνών- Η ψηφιακή αφήγηση ως εργαλείο μάθησης.

  3. Εξερευνώντας τα Εκπαιδευτικά Εργαλεία AI: Ενίσχυση της διδασκαλίας και της μάθησης 

  4. Οι Τ.Π.Ε. ως συστατικό στοιχείο του μαθησιακού περιβάλλοντος- Κατηγοριοποιήσεις στην εκπαίδευση του 21ου αιώνα -Ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία και περιβάλλοντα για τη διδασκαλία των ψηφιακών τεχνών

  5. Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι – Αποθετήρια ανοικτού περιεχομένου 

  6. Ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα και ένταξή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία 

  7. Ιστοεξερευνήσεις ως εργαλεία διερευνητικής μάθησης -Εξέλιξη του διαδικτύου (Web 1.0, το Web 2.0 ή Συνεργατικό διαδίκτυο, το Web 3.0 ή Σημασιολογικό διαδίκτυο)

  8. Εκπαιδευτικά Ιστολόγια -Εκπαιδευτικά Wikis- Ηλεκτρονικοί φάκελοι μάθησης (E-Portfolios)

  9. Πρόγραμμα Δημιουργικής Σκέψης στο πλαίσιο του Project Zero», Μεθοδολογία διδασκαλίας του Έντεχνου Συλλογισμού (Artful Thinking)

  10. Ανοικτές και δημιουργικές τάξεις – Σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές- Μοντέλο Ανεστραμμένης Τάξης

  11. Ανοικτές και δημιουργικές τάξεις – Σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές- Mobile learning, Bring Your Own Device, Virtual Reality, Augmented Reality

  12. Τα βιντεοπαιχνίδια και τα είδη τους, παιχνιδοποίηση της μάθησης    

  13. Το Διδακτικό Σενάριο και η δομή του-Παραδείγματα διδακτικών σεναρίων για την καλλιτεχνική εκπαίδευση

  14. Μαθησιακοί σχεδιασμοί με χρήση ψηφιακών εργαλείων, για τη κατάρτιση εκπαιδευτικών σεναρίων, σχεδίων μαθημάτων και μικρο-διδασκαλιών. 

 

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Κριτική συζήτηση και καταγραφή απόψεων μετά από παρακολούθηση ομιλίας στο TEDx για το ζήτημα αλλαγής εκπαιδευτικού παραδείγματος 

  2. Ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες βάσει επιλεγμένων ψηφιακών έργων παρουσίασης απόψεων για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας, την επίδρασή της αλλά και την εκπαιδευτική της αξιοποίηση

  3. Ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες με αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης (Παρακολούθηση και αξιολόγηση ψηφιακών αφηγήσεων – συγγραφή σεναρίου ψηφιακής αφήγησης)

  4. Δημιουργία διδακτικού σεναρίου με χρήση τεχνητής νοημοσύνης- Παρουσίαση διαδραστικών ιστοριών με χρήση εκπαιδευτικού εργαλείου τεχνητής νοημοσύνης

  5. Αναζήτηση και αξιολόγηση καλλιτεχνικού περιεχομένου σε Πύλες Αναζήτησης

  6. Αξιολόγηση ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων από αποθετήρια ανοικτού περιεχομένου

  7. Αξιολόγηση επιλεγμένων ιστο-εξερευνήσεων

  8. Εφαρμογή ρουτινών σκέψης σε έργα ψηφιακής τέχνης

  9. Εφαρμογή δραστηριότητας με την παιδαγωγική στρατηγική της Ανεστραμμένης Τάξης (Flipped Classroom) 

  10. Προσπέλαση εφαρμογών Virtual Reality και Augmented Reality για την παιδαγωγική τους αξιοποίηση 

  11. Προσπέλαση ηλεκτρονικών παιχνιδιών και συζήτηση για την παιδαγωγική τους αξιοποίηση  

  12. Υλοποίηση ατομικού διδακτικού σεναρίου

  13. Σχεδιασμός μαθησιακών δραστηριοτήτων με χρήση Τ.Π.Ε. - Εφαρμογές του Ιστού 2.0 και εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 40% Εργασίες με παρουσίαση στην τάξη
  • 60% Παρακολούθηση μαθημάτων σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και παράδοση υποδειγματικής διδασκαλίας διδακτικού σεναρίου. Παρουσίαση στην ολομέλεια της τάξης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση eClass, υπολογιστών, διαφανειών, βίντεο και διαδικτύου
  • Διανέμονται επίσης σημειώσεις για το μάθημα ηλεκτρονικά
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/4001/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Τζιμογιάννης Αθανάσιος (2019) Ψηφιακές τεχνολογίες και μάθηση του 21ου αιώνα,  Εκδόσεις Κριτική
  • Σοφός, Α. Λ., Κώστας, Α., Παράσχου, Β., Σπανός, Δ., Γιασιράνης, Σ., Τζόρτζογλου, Φ., & Βρατσάλη, Ν. (2023). Σχεδιασμοί εκπαιδευτικού υλικού & τεχνολογίες για την ψηφιακή εκπαίδευση.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Bates, A. W. (2015). Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning. Vancouver: Tony Bates Associates 

  • Griffin, P. & McGaw, B., & Care, E. (2012). Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Dordrecht: Springer

  • Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.

  • Jonassen, D.H., & Land, S. M. (Eds.) (2010). Theoretical foundations of learning environments. New York: Routledge (2nd ed.).

  • Conole, G. (2012). Designing for learning in an open world. New York: Springer

  • Ohler, J. (2013). Digital storytelling in the classroom. New Media Pathways to Literacy, Learning and Creativity. CA: Corwin Press